A magas önbecsülés alapja és nélkülözhetetlen eleme a minőségi életnek. Lehetséges, hogy ezt már te is felismerted, és kész vagy változtatni a gondolkodásodon, a berögzült mintáidon, korlátozó hiedelmeiden és szokásaidon. Ha így van, akkor adok pár tippet, ami segíthet elindulni.

Önbecsülés fejlesztése közhelyek

Közben igyekszem elkerülni, hogy közhelyes tanácsokat osztogassak, amik bár jól hangzanak, nem nagyon tudsz velük mit kezdeni. Ilyenekre gondolok például, hogy „élj úgy, ahogy szeretnél”, meg „engedd el a múltbéli sérelmeidet”, esetleg „mondogass megerősítéseket”.

Igen ezek, mind szuperek (na jó az utolsó annyira mégsem), és ha ezeket magadtól mind tudnád csinálni, pusztán mert valaki leírta neked, vagy mert meghallgattál egy előadást, akkor már régen erős lenne az önbecsülésed. A belső világunk rendkívül szövevényes, olyan, mint egy labirintus, amiben a különböző elemeket, még jónéhány másik elem tartja fixen. Például a múltbéli sérelmek elengedése sem megy csettintésre, csak akkor, ha erre már valóban kész vagy. Ha a többi elem nem tartja a helyén, könnyedén elmozdul. (Persze ezt, nem biztos, hogy tudja az, aki sosem dolgozott 1/1-ben kliensekkel és csak elméleti tudása van. A papíron meg sok minden jól mutat.)

 

Hogy nálad mi van beágyazódva, és hol tartasz a folyamatban azt igazán csak te tudhatod, és te ismerheted fel.

Ahhoz azonban többet kell tudnod magadról. Ebben az elmélyülésben nem segít, ha a kérdésedre, hogyan is fejlesszem az önbecsülésemet annyi a válasz, hogy engedd el a múltbéli sérelmeidet. Tényleg? Ez csak gyakorlati tippnek álcázott semmi. Hisz nem tudod meg belőle hogyan? Dobd ki, mint a szemetet? Sajnos az elménk és a tudatalattink ennél kissé ragaszkodóbb, hogy egy felhívásra ezt megtegye.

Hozzáteszem, hogy én sem foglak tudni pár cikkel eljuttatni oda, ahol már a csettintés is elég. Viszont törekszem rá, hogy kézzel fogható, hasznos dolgokat adjak, amik egy lépéssel valóban közelebb visznek a saját megoldásaidhoz. Ebben a cikkben pár nélkülözhetetlen dologról írok, amik akár első lépései is lehetnek az önbecsülésed fejlesztésének. Ez korántsem teljes, ehhez több kötetes könyvet kéne írnom a témáról.

alacsony önbecsülésű nő

Nézzük akkor a nélkülözhetetlen önbecsülés fejlesztés tippeket:

Haladj lépésenként, és egyszerre egy dolgot változtass meg, ha nem akarod azt érezni két hét múlva, hogy ez neked túl nagy falat. Amikor feladunk egy célt, az legtöbbször azért történik meg, mert túl nagy lépés volt ahhoz képest, ahol addig jártál.

Van a komfortos életérzést nyújtó dobozod, amiben azt az életet teremted, ami most van.

Hozzáteszem a komfortos nem azt jelenti, hogy klassz is, csak azt, hogy ezt már megszoktad. Ha pocsék is, de legalább ismered. Az elméd azonnal riadót fúj, amint elhagyod a dobozt, mert veszélyesnek ítéli majd a terepet. Ha kilométerekre távolodsz, rövid időn belül elviselhetetlennek fogod érezni a kihívást és visszamenekülsz a biztonságos zónába. Így én azt javaslom hagyj időt magadnak az új dolgok beépítésére, új szokások felvételére, önbecsülésed fejlesztésére.

Tudom én, ha eldöntötted, akkor tegnapra szeretnéd! Én is ilyen vagyok, a legtöbbünk türelmetlen.

Lehet, hogy 40-50 éve élsz úgy, ahogy, de most hoztál egy választást, és ennek fényében most már azonnal kellene. Hűtsd le magad, oké! Kis lépésenként hordjuk el a hegyet, aztán ha megy, növelheted a tempót is! Vagy robbantsd fel az egészet, aztán amikor a kitartásod kimúlik, térj vissza ide, és olvasd el újra a cikket.

Szóval válassz egy dolgot, viszont azt, az összes életterületeden vezesd be egyszerre.

Ha csak egy életterületedre koncentrálsz, a többi háttérbe szorul és sosem kerülsz egyensúlyba. A fókuszod legyen ott mindenhol, hiszen az életed egyes területei összefüggenek, hatással vannak egymásra és akkor lesz kerek a történet, ha magára az életedre fókuszálsz, és az önbecsülésedet minden területen egyszerre fejleszted.

Talán a legpocsékabb érzés az alacsony önbecsülésben, az önbecsülés hiánya nyomán tátongó belső űr érzése, a hiányérzet, amit külső dolgokkal próbál meg az ember kitölteni.

Egy folyamatos belső bizonytalanság, a nem vagyok elég, nem vagyok elég jó, nem vagyok szerethető érzete.

És ha most azt mondom kapcsolj önszeretetre, akkor elküldesz a fenébe, és igazad is van. Mert nem tudod, hogy hogyan is kell azt. A manapság divatos énidő, öngondoskodás és hasonló keretbe foglalt tevékenységekkel elhitethetjük magunkkal, hogy most aztán mennyit teszünk magunkért, de sajnos ezek a tevékenységek soha nem fognak elvinni az önbizalom és az önbecsülés állapotába. És nem vitatom, hogy ezek kellemes dolgok, és csináljuk is, csak ne pótcselekvésként, a valódi önismereti út helyett, hanem mert élvezzük.

 

Talán az első kicsinek tűnő, ámbár hatalmas hozadékú lépés az, ha abbahagyod önmagad bántását.

Nem fog egyik napról a másikra megtörténni, viszont ha elhatározod, hogy ebben lépsz, akkor egyik lábadat téve a másik elé eljuthatsz oda, hogy ha még nem is szereted önmagad, legalább már nem bántod. Tehát amikor hibázol, akkor ahelyett, hogy a megszokott mintában maradnál, tudatosítod, hogy bár hibáztál, az nem a személyedet minősíti, nem a te értékítéleted, csak valami, amiben most nem a legjobb választást hoztad. Míg korábban lekaptad volna magad a 10 körmödről, addig most csak megállapítod, hogy ez történt, és legközelebb figyelsz.

És ha már itt vagyunk, akkor légyszi keress valamit abban a megítélt történetben, ami azért mégiscsak előre visz.

Pl. Mire világított rá neked? Hova vitt el? Elkezdenél nem kudarcokat látni ott, ahol eddig azt láttál? Akár a kudarc szót ki is iktathatod a szótáradból, mert a szó jelentése annyi negatív ítélettel van átitatva, hogy nehéz szabadulni attól, hogy ne úgy nézz rá, és meglásd a pozitív hozadékát. Pedig tutira van neki!

 

naplót író lány

Miről is beszélek itt egyfolytában? Arról, hogy vedd vissza az életed feletti irányítást.

Azzal, hogy megfigyeled magad. Megfigyeled a reakcióidat, és elemzed. Ezt a dolgot most a múltamból választottam? Úgy reagáltam, ahogy régebben? Oda visz ez, ahova szeretnék menni? Nincs más, önmagad megfigyelőjévé kell válnod! Mert akkor tudod fülön csípni azt, amikor félresiklanak a dolgok. Amikor elindul a lehúzó gondolat, amit még ráadásul tovább is fűzöl, ha nem állítod meg. Te most már megállítod, igaz?

Tehát az önbecsülés fejlesztés alapvető és nélkülözhetetlen lépése, hogy visszaveszed az életed feletti irányítást.

És nem csak abban, hogy megfigyeled magad, hanem abban is, hogy nem hagyod, hogy mások irányítsák a választásaidat. Lehet, hogy egyelőre még nem akarsz konfrontálódni, és odacsapni az asztalra, viszont azt megteheted, hogy nem halogatsz, nem gyűjtesz be mindenkitől előzetes véleményeket, amik megmondják mit kell tenned, hanem összegyűjtöd az információt és választasz. Bármit. Legfeljebb később korrigálod. Kezdd kicsiben. Ott, ahol már fel mered vállalni, és közben feszegesd a saját határaidat. Nyilván nem rontasz rá holnap a főnöködre, azért tegyél egy lépést afelé, hogy magadnak is megmutasd, mostantól már te irányítasz.

A fiatal kezdő ügyvédnő Maia Rindell a The Good Fight sorozatban, egy roppant visszafogott, láthatóan alacsony önbecsüléssel rendelkező nő. Az egyik részben megkérdezi a magabiztos, asszisztens-nyomozó kolléganőjét Marissa Goldot, hogy csinálja, hogy az 1,52 cm-es magasságával, mégiscsak magára tudja vonni a figyelmet, és érvényesíteni önmagát.

„A hangod legyen hangosabb, de ordítás nélkül.” – mondja Marissa, majd később ad egy szemüveget a lánynak, hogy abban kezdjen el másképpen működni, mint eddig. Amikor a szemüveg rajta van, mintha kicserélték volna Maia-t. Magabiztos, határozott, nem hagyja magát eltiporni.

Mi lenne, ha egy láthatatlan szemüveget feltéve, te is használnád a varázslatos erejét annak, hogy képes vagy változni és kiállni magadért!?

És persze felelősséget vállalni az életedért! Ahelyett, hogy a régi mintában maradva, másokat hibáztatva élnél, mostantól hajlandó lennél vállalni a felelősséget a döntéseidért? Ha már úgyis visszavetted az erődet. Tudod mi a legjobb a felelősségvállalásban? Az, hogy képes leszel megoldani az élethelyzeteidet. Te magad. Ha nálad az erő, nálad az irányítás, akkor a változtatás lehetősége is a kezedben van. A felelősségvállalás nem hibáztatást jelent, hanem annak tudatát, hogy te teremted az életedet.

Amit te teremtesz, azt meg is tudod változtatni, és ez a legjobb hír, amit valaha hallottam.

Még visszacsatolnék kicsit ahhoz, hogy abbahagyod magad bántását. Ezt fejeljük meg egy további lépéssel, azzal, hogy nem csak elnézőbb leszel magaddal, nem csak mellőzöd az önbírálatot, hanem észreveszel mindent, amit el tudsz ismerni magadban. Számtalan ilyen van, akkor is, ha most még ebben a pillanatban ezt nem is látod. Csak tedd fel a kérdést:

Mit ismerhetek el most magamban?

Ez arra fogja a fókuszodat vinni, amiért megölelgetheted, megszeretgetheted magadat. Tudod, amit eddig kívülről vártál, azt most elkezded megadni magadnak, és az az űr, amiről az elején írtam, elkezd kitöltődni elismeréssel, együttérzéssel, törődéssel és figyelemmel. És máris nagyot léptél az önbecsülésed fejlesztésében.

Az önbecsülésed fejlesztésére kiváló, ha megvizsgálod, milyen szokásaid vannak, amik már nem visznek téged előre.

Ez még nem elég. Azt is meg kell nézned

milyen lehetőségeket utasítottál el eddig, mert meggyőzted magad arról, hogy neked ez úgysem menne.

Ki mondta, hogy nem megy? Mikor hitted el, hogy igaza van?

Csak egy papír és toll kell hozzá, meg néhány szabad óra, hogy befelé tudj figyelni. Ahhoz, hogy valóban leülj és ezt megcsináld, kell egy erős belső motiváció. Egy felismerés, hogy az, ami van, azt nem szeretnéd, és egy elköteleződés magad felé, hogy megcsinálod. Tudva, hogy lesznek nehéz időszakok, és akkor is kitartasz!

Az alacsony önbecsülésed nagy eséllyel a gyerekkorodban alakult ki és azóta csak újabb rétegeket pakoltál rá. Érdemes tudatosítanod magadban, hogy ez egy rád ragasztott kép és nem az igazság! Az viszont, hogy nap, mint nap azt választod, hogy eszerint a rád ragasztott kép szerint éled az életedet, az a te felelősséged. Te csinálod, és meg is tudod változtatni!

Bizonyítsd be magadnak azzal, hogy elköteleződsz magad mellett, és kis lépésenként megmutatod magadnak, hogy ki is vagy valójában.

Mit jelent a kis lépésenként?

Az önbecsülés fejlesztése egy folyamat, amiért minden pillanatban tehetsz. Vagy közeledsz önmagadhoz a választásaiddal, vagy távolodsz. Amikor teret adsz annak, hogy mások címkéi hatással legyenek rád, akkor éppen távolodsz valódi önmagadtól. Amikor viszont azt választod, hogy ránézel a képre, és mindazt, amivel nem vagy önazonos kigyomlálsz, akkor minden alkalommal teszel egy lépést önmagad felé. Mit választasz? Ha utóbbit, akkor elő a papírral, és hajrá!

naplót író lány

Ha megvagy a két listával:

  • milyen szokásaid vannak, amik nem szolgálják a jóllétedet,
  • mi mindent nem választottál a kishitűség miatt,

akkor válassz ki a listádról 1-1 dolgot és egy másik lapra írd össze, milyen lépések vezetnek el oda, hogy kialakíts egy új szokást, és hogy másként tekints arra, aki vagy, a képességeidre és a tudásodra. Lépésről lépésre írd le, mit fogsz megtenni magadért, és kezdj el cselekedni.

Ezek a lépések elvisznek oda, hogy már nem kívülről várod a megerősítéseket. Erősödni fog az önbizalmad, és ezáltal az önbecsülésed is emelkedik. Ahogy a belső űr érzete csökken, úgy leszel egyre magabiztosabb. Ez kezdetnek nagyszerű. Ezek az első lépések, amik majd arra sarkallnak, hogy tovább haladj.

Ezt követően elkezded használni a nemet mondás képességét, már nem hasonlítod magad össze másokkal, és nem veszed magadra mások ítéleteit.

Ahhoz, hogy ezt meg tudd tenni, a leírtaknak megfelelően kezdd el lebontani a magadra vett mintákat, és felépíteni az új szokásaidat. Valamint kezdd el megadni magadnak mindazt, amit eddig másoktól vártál. Ez az alap, aztán a többi is szépen kibontakozik!

A témával összefüggő cikkeim még az „Önbizalom a kisugárzásod titkos fegyvere” című írás, az “Önbizalomhiány, vagy amit annak nevezünk” című cikk,  és az “Önbecsülés – mit jelent és vajon te, rendelkezel-e vele?” hogy teljes legyen a kép.

 

Ha szeretnél támogatást az önbecsülésed kibontakoztatásában, az önbecsülésed fejlesztésében, ha kíváncsi vagy mi minden rejlik benned, milyen képességeid vannak, amit még nem aknáztál ki és még azt is, hogy amit eddig a hátrányodnak láttál, azt hogyan tudod átfordítani és előnyödre használni, akkor várlak “Térkép önmagadhoz!” -személyiségprofil elemzésen, vagy “Ragyogj fel!” – stíluskarakter elemzésen, esetleg “Turbózd fel magad!” – egyéni online konzultáción.

Ha előbb még ismerkednél, akkor iratkozz fel a 21 tippre:

Tetszett? Kérlek lájkold vagy oszd meg!
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial