Önbecsülés? Mire jó, honnan tudhatod, hogy érdemes lenne erősítened, és mik az alacsony önbecsülés jelei? Van-e különbség az önbizalom és az önbecsülés között? Ezeket a kérdéseket feszegeti ez a cikk.

Az önbecsülés, az önmagunkhoz fűződő viszonyunkat tükrözi. Önbecsülésről akkor beszélünk, amikor tudatában vagyunk annak, hogy milyen értékekkel, képességekkel rendelkezünk. Az önbecsülés egy magunkkal szembeni hozzáállás, amiben benne van az, ahogy magunkról vélekedünk. A különböző kihívásokon keresztül erősödik az önbizalmunk és ezáltal az önbecsülésünk is egyre erősebb lesz.

Ha viszont az önbizalmunkat nem tudjuk megerősíteni azzal, hogy a kihívásokba hajlandóak vagyunk belemenni, új készségeket kibontakoztatni, bevállalni valamit, ami kimozdít a komfortzónából, akkor az önbizalmunk egyre csak gyengül. Így az önbecsülésünk sem lesz túl erős.

Szóval az önbecsülésünk egy izom, amit vagy megerősítünk a különböző kihívások által, vagy elgyengítünk azzal, hogy elmenekülünk a kihívások és ezáltal a lehetőségek elől is.

Ez sokszor nem kényelmes, mégis ez fogja kiterjeszteni az életünket és tesz magabiztossá. Olyan nővé, aki tiszteli magát és tudja mennyit ér. Ugye mondanom sem kell, hogy ez oda visz, hogy az életünk minden területe kivirágzik és nem adjuk alább, mint hogy olyan dolgokat és embereket tartunk meg az életünkben, akik értéket képviselnek a számunkra.

 

Van némi káosz a köztudatban abban a tekintetben, hogy az önbizalom és az önbecsülés mit takar valójában, hogyan is állnak össze.

 

Mi a különbség az önbizalom és az önbecsülés között?

 

Az önbecsülésnek 3 aspektusa van,

  • az önmagunkba vetett bizalom,
  • az önmagunkról kialakított kép
  • és önmagunk szeretete.

Ha ez a három aspektus harmóniában van, akkor az önbecsülésünk rendben lesz. Az önbizalom tehát az önbecsülés egyik aspektusa.

Az önbecsülést a köznyelvben gyakran összemossák az önbizalommal és egymás szinonimájaként használják. Érdemes azért ismerni a köztük lévő összefüggéseket, és hogy melyik fogalom mit takar.

 

Az önbizalom

az eddigi eredményeid alapján előrevetített bizalom abban, hogy most is, ahogy korábban már számtalanszor meg tudod oldani a helyzetet.

Az önbecsülés

az pedig egy viszonyulás magadhoz, ami sokkal mélyebben gyökerező dolog. Azt mutatja meg, hogyan érzel saját magaddal kapcsolatban.

Az önbizalom szintünk olykor hullámzó, és a különböző életterületeken lehet különböző mértékű.

Az önbecsülésünk viszont sokkal stabilabban jellemez minket és azt mutatja meg hogy összességében hogyan viszonyulunk önmagunkhoz.

 

Persze az önbecsülésünk is meg tud rendülni, ha sorozatosan romboljuk az önbizalmunkat, ha hiányos az önszeretet, és önmagunk elfogadás.

kalapos nő

A fogalmi elkülönítés az árnyaltabb kép miatt érdekes, ha valaki szeretné tudományosabban megközelíteni a kérdést. Ugyanakkor a mindennapi életünk folyását nem a definíciók ismerete határozza meg. A lényeg, hogy mit kezdjünk az önbecsülésünk hiányával és mit tehetünk, hogy növeljük az önbecsülésünket.

 

Mire jó nekünk az erős önbecsülés?

Az önbecsülésünk olyan, mint egy pajzs. A krízisek, csalódások során, fájdalmas helyzetekben, egy biztos alapot nyújt, és megakadályozza, hogy megrendüljünk lelkileg. Minél erősebb az önbecsülésed, annál gyorsabban túl tudsz lépni a nehézségeken, ráadásul úgy, hogy közben nem veszed magadra, nem értékeled le magad a történtek miatt.

Ha túl sokat rágódsz a történéseken, ha azt érzed, nem vagy elég jó, és ezért történt, ami történt, akkor érdemes erősíteni az önbecsülésedet.

Az erős vagy gyenge önbecsülés az alapja a választásainknak, meghatározza, hogyan működünk bizonyos helyzetekben.

És még abban is van szerepe, hogy az egyes élethelyzetek, kihívások milyen nyomokat hagynak rajtunk. Az egészséges önbecsülésű nő tudja mit akar, elismeri önmagát, átlát a hülyeségeken, szóval nem könnyű megvezetni.

 

Mik az alacsony önbecsülés jelei?

Az alacsony önbecsülés jelei nem mindenkinél egyformán jelentkeznek, és nem is jelenik meg az összes jellemző egyszerre. Minél erősebben jelentkeznek ezek, minél több bukkan fel belőlük, annál inkább érdemes megállni, és ránézni arra, hogy milyen változtatásokkal erősíthetnéd az önbecsülésedet.

 

Nézzük mik ezek a jelek:

  • Bizonytalan a döntéseiben, gyakran halogat, vagy másokra bízza a döntéseket, és ezzel az élete irányítását kiadja a kezéből.
  • Esetleg bele se kezd dolgokba, mert már az elején meggyőzi magát arról, hogy neki ez úgysem fog sikerülni, vagy ha belekezd, az első akadályokig jut el, és feladja.
  • Könnyedén ragad bele a megszokásaiba, és akkor sem lép ki belőle, ha tudja, hogy rosszat tesz vele magának. Legyen szó egy utált munkahelyről, vagy egy működésképtelen párkapcsolatról, nincs igazán motivációja, hogy kilépjen belőle.
  • Azonnal magára veszi, saját értékítéleteként éli meg, ha valaki kifogásol valamit a viselkedésében, vagy a tevékenységében. Úgy érzi a személyét támadják, mert nem tudja különválasztani a lényétől a cselekedeteket.
  • Nem csak a negatívnak ítélt megnyilvánulásokat tűri rosszul, az elismeréssel sem nagyon tud mit kezdeni. Nem tudja befogadni. Szerinte csak udvariaskodnak és nem gondolják komolyan az egészet. Emiatt folyton mentegetőzik, ha megdicsérik a munkáját, a külsejét, a személyiségét vagy az öltözetét. Ó, ez csak egy olcsó rongy, turiban vettem. Ez semmiség, bárki meg tudta volna csinálni. Ez ugyan szerénységnek tűnik, ugyanakkor, ha valaki nem tudja befogadni a dicséretet, akkor az azért van, mert azt érzi, ő ezt nem érdemli meg. Akinek a világa kiérdemlés alapon működik, az sokkal kevesebbet tud teremteni magának, mint akiben ez fel sem merül.
  • Gyakran válik függővé másoktól, hiszen a hiányzó önbecsülését kívülről szeretné megkapni. Ezen keresztül ragaszkodóvá és befolyásolhatóvá válik, ha valakitől kap egy kis figyelmet, törődést, annak egy életre lekötelezettjévé válhat.
  • Nehezen dolgozza fel a negatívnak ítélt helyzeteket, hosszan őrlődik, saját kudarcának tekinti, ha valami nem sikerül. Éppen ezért nem erőlteti a kihívásokat, inkább a jól ismert komfortzónájában éli le az életét, csak ne kelljen szembesülnie azzal, amiben saját megítélése szerint nem jó.
  • Szívesen kivetíti másokra, ha valami nem sikerül, hibáztatja a körülményeket, a sorsot, a szüleit, vagy éppen a körülötte élőket. Mindenki felelős, csak ő nem.
szomorú nő

Akinek alacsony az önbecsülése, az gyakran szélsőségesen viselkedik.

  

Az egyik végletként igyekszik láthatatlanná válni,

és szinte nem is létezni. Mindenért elnézést kér, szinte lélegzetet is úgy vesz, hogy nehogy ezzel valakinek problémát okozzon. Nem mer kérni, nem mer igényekkel előállni, és nem is követeli meg, hogy tiszteletet kapjon. Sohasem áll ki önmagáért, a saját önérvényesítéséért.

 

Másik végletként igyekszik másokat lenyomni.

Akár harsánysággal, akár ítélkezéssel, kritikával, önmaga folyamatos fényezésével, a másik degradálásával, de mindenképpen el szeretné érni, hogy mások fölé kerekedjen. Ezt leginkább azzal éri el, hogy mások értékét lekicsinyíti, ugyanis csak olyan módon tudja többnek érezni magát másoknál, és ezzel kiemelkedni közülük.

 

Mindkét esetben arról van szó, hogy magát másokhoz hasonlítgatja, és saját belső ítélete szerint ő a vesztes.

Az első esetben egyetért azzal, hogy ez így van és feladja, utóbbiban küzd ellene, be akarja bizonyítani, hogy jobb másoknál. És ahelyett, hogy saját önbecsülését erősítené, a másikét próbálja megingatni. Jellemzően, ha hasonló ingatag önbecsülésű személlyel szemben veti ezt be, akkor sikerül is elérnie, és egy kis időre többnek érezheti magát másoknál.

 

Az alacsony önbecsülés jele az is, ha valaki nem tud nemet mondani.

A saját önbecsülésének tátongó hiánya miatt áhítja a külső elismerést. Akár önmagát feladva is igyekszik kiszolgálni a másik igényeit, annak reményében, hogy szeretetet, törődést, figyelmet kapjon, mert így értékesnek láthatja önmagát.

 

Rengeteg nő él alacsony önbecsüléssel.

Persze ennek is vannak fokozatai, ezért nem mindenki számára válik nyilvánvalóvá, hogy ez az oka, hogy beleragad verbálisan bántalmazó kapcsolatokba, megalázkodik a szeretetért, törődésért, olyan munkát végez, amit nem szeret, ahol nem ismerik el a képességeit. Sok esetben a baráti körét is úgy választja meg, hogy abból neki sok öröme nem származik.

Hogyan tudod az önbecsülésedet fejleszteni?

Mindenképpen kitartásra és fokozatos változtatásra van szükség. Írtam erről egy másik cikkben Önbecsülés fejlesztése – nélkülözhetetlen lépések címmel.  Olvasd el, hogy teljes képet kapj a helyzetről és annak megoldási lehetőségeiről!

A témával összefüggő cikkeim még az „Önbizalom a kisugárzásod titkos fegyvere” című írás, az “Önbizalomhiány, vagy amit annak nevezünk” című cikk,  hogy teljes legyen a kép.

 

Ha szeretnél támogatást az önbecsülésed kibontakoztatásában, az önbecsülésed fejlesztésében, ha kíváncsi vagy mi minden rejlik benned, milyen képességeid vannak, amit még nem aknáztál ki és még azt is, hogy amit eddig a hátrányodnak láttál, azt hogyan tudod átfordítani és előnyödre használni, akkor várlak “Térkép önmagadhoz!” -személyiségprofil elemzésen, vagy “Ragyogj fel!” – stíluskarakter elemzésen, esetleg “Turbózd fel magad!” – egyéni online konzultáción.

Ha előbb még ismerkednél, akkor iratkozz fel a 21 tippre:

Tetszett? Kérlek lájkold vagy oszd meg!
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial